15 Haziran 2007

Frida Kahlo

01-KİTABI



Kahlo Frida (1907-1954)"Gecelerim, çarpan kocaman bir yürek gibi. Gecelerim aysız; pencerelerden süzülen gri ışığa gözünü kırpmadan bakıyor. Gecelerim ağlıyor, yastığım nemli ve soğuk. Gecelerim beni yokluğuna itiyor; seni arıyorum, yanımdaki dev bedenini, soluğunu, kokunu arıyorum. Neredesin? Bedenim, şu sakat külçe, senin sıcaklığında bir an kendini unutmak istiyor. Gecelerim paçavraya dönmüş bir yürek. Gecelerim beni aşkla tutuşturuyor, ama senin eksikliğini çektiğini biliyor ve bu gerçek karanlıkta bir bıçak gibi parlıyor. Gecelerim sana uçabilmek, seni uykunda sarmalayıp bana getirebilmek için kanatları olsun istiyor. Ama gecelerim her türlü deliliğin yasak olduğunu ve düzensizlik yarattığını biliyor. Gecelerim senin ve benim hazza eriştiğimizi görmek için röntgencilik yapmak istiyor, ama bedenim birkaç sokağın ya da adi bir coğrafyanın bizi ayırdığını anlamıyor.."

Rauda Jamis -
326 sayfa
Çeviren: Hülya Uğur Tanrıöver

02-FİLMİ



Yönetmen: Julie Taymor;
Senaryo: Claney Sigal, Diane Lake, Gregory Nava ve Anna Thomas
Oyuncular: Frida Kahlo (Salma Hayek) Diego Rivera (Alfred Molina)

Meksikalı solcu ressam Frida Kahlo'yu (1907-54) konu alan yeni film Frida'nın yönetmeni Julie Taymor, kendisiyle görüşme yapan muhabirine şunları söylüyor: "Frida Kahlo hakkında bir şeyler bilip bilmediğiniz umurumda değil; hatta hiçbir şey bilmeyenler, filmi izlerken harika vakit geçiriyorlar, çünkü film o derece eksantrik, sıra dışı bir kadını anlatıyor ki." Ancak olay
izleyicinin sinema salonuna girdiğinde Kahlo hakkında bir şeyler biliyor olup olmaması değil, ayrılırken konu hakkında bir şeyler biliyor olup olmadığıdır."



03-YAŞAMI-FOTOĞRAFLARI



18 yaşındayken, Frida yaşamının geri kalan bölümünde topallamasına ve güçsüz düşmesine neden olan korkunç bir tramvay kazasının kurbanı olur. Kazayı şu şekilde anlatır:

"Oturma yerinin kolu, kılıcın boğayı delmesi gibi, beni delip geçti." Kazadan üç yıl sonra,Eğitim Bakanlığı'nın binasına bir duvar resmi yapan ve kendisinden 20 yıl daha büyük olan Rivera ile yeniden karşılaşır.Frida, Rivera'ya kendi çalışmaları hakkında fikir almak için yaklaşır ve ona"Ciddi bir adamın eleştirisini istiyorum. Ben ne bir sanat sever, ne de bir amatörüm. Sadece yaşamını sürdürmek için çalışması gereken bir kızım," der.


 

1929'da Meksiko City'nin güneyinde yer alan Coyoacan'da evlendiğinde, masum Frida, Diego'nun kadınların peşinde koşma huyu konusunda sadece kısmen bir fikir sahibidir. Frida şu yorumu yapar:

"Yaşamımda iki büyük kazadan dolayı acı çektim. Bunlardan biri üzerimden geçen tramvaydı. Diğeri Diego oldu."

1922 yılında Rivera, henüz bir öğrenci olan Frida ile ilk kez karşılaştığında, Devrimci Ressamlar, Heykeltıraşlar ve Grafik Sanatçıları Sendikası'nın kurucuları arasında yer almıştı. Kahlo ve Rivera 1928'de karşılaştıklarında, her ikisi de Meksika Komünist Partisi'ne üyeydiler. 1929 yılında Rivera, Stalin'in "Sosyalist Gerçekçilik" teorisinin sanata, hem üslup, hem de konu açısından kabul edilemez sınırlamalar getirmesi nedeniyle, Komünist Parti (KP) önderliği ile çatışmaya girdi.

Rivera siyasi anlaşmazlıklarını yüksek sesle ifade ettikten sonra ve bir duvar resmini parti liderlerinin talepleri doğrultusunda değiştirmeyi reddetmesinin ardından KP'den atıldı. Ertesi yıl Kahlo aktif üyelikten çekildi.



Frida, kız kardeşi Christina ile ilişkisi olduğunu fark edince Rivera'dan ayrı yaşamaya başlar. 1940 yılının Aralık ayında yeniden evlenirler. Frida 1950'de dokuz ay boyunca hastanede kalır ve 1953'te sağ bacağı kesilir.

Yaşadığı her fiziksel travmada doktorlarına şunu söyler: "Sadece beni şöyle bir toparlayın ki resim yapabileyim." Frida, kırk yedinci yaş gününden bir hafta sonra,13 Temmuz 1954'de ölür.


04-YAPTIĞI TABLOLAR




Fotoğraflar ve yaptığı Resimler






05-FİLM MÜZİKLERİ



Frida-2002-Elliot Goldenthal

01- Benediction and dream
02-The floating bed
03-El conejo
04-Paloma negra
05-Self-portrait with hair down
06-Elliot Goldenthal _ Alcoba azul
07-Carabina 30
08-Solo tu
09-El gusto
10-The journey
11-El antifaz
12-The suicide of Dorothy Hale
13-La calavera
14-La bruja
15-Portrait of Lupe
16-La llorona
17-Estrella oscura
18-Still life
19-Viva la vida
20-The departure
21-Coyoac
22-La llorona
23-Burning bed
24-Burn it blue

Albüm için...


1 yorum:

  1. Frıda Kahlo fılmınden oyle etkılenmıstım kı, yonetmenın dedığı gıbı, çıktığımda gerçekten çok şey biliyordum:)Yeniden ve sayfanda görünce heyecanlandım.Özlemişim,yeniden izleyyim ve resimler yapayım:)Harika seçkilerinden, sevgiler...
    Gülnur

    YanıtlaSil

Related Posts with thumbnails