15 Ağustos 2009

Bisiklet





Tarihçe

Ilk bisiklet çok ilkel biçimde 12. yüzyılda Çin'de görülmüştür. Fransız Sirvac yaptığı sağ ve sol ayakların itmesiyle yürüyen bisiklet yapmıştır. "Celerifere" adını taşıyan bu alet 1791 tarihlidir. Baron Karl Von Drais, Drais de Senerbol'un yaptığı bisikleti geliştirmiş ve bisiklete gidon eklemiştir. Bu bisiklet 1816 yılında yapılmıştır. Bu bisiklet tahtadan imal edilmiştir. 1818'de bisiklette metal kullanılmaya başlanmıştır.

Leonardo Da Vinci'nin çizimleri kullanarak ilk pedallı bisikleti üreten Kirkpatrick Mac Millan'dır. 1839-1840 yılları arasında İskoçya'da yapılan bu bisiklet, halen Londra Science Museum'da sergilenmektedir.

1855'te Fransız Ernest Michaux'un bisikleti pedalı etkin olarak kullanmıştır. 1870ten sonra geliştirilen yeni bisikletlere "Bicyole" denilmiştir. Bu modelde ön tekerliğin çapı bir ila 1,5 metre arasında değişmiştir.


İlk seri üretim bisiklet "Michaux Company" tarafından yapılmıştır. Şirket, yılda yüzkırk bisiklet üretiyordu.

Trufaut, içi boş kauçuk lastiğini bulmuş, bunu İngiltere'de eşit tekerlekli komple kadrolu, bilyalı ve milli bisikletlerin yapılması ve ardından ortadan katlanan portatif bisikletler izlemiştir.

İrlanda'da 1888 yılında havalı plastik biskletler piyasaya sürülmüştür. Bu durum, bisiklet endüstrisini geliştirmiştir. Bisiklet üretiminde kullanılan malzemenin fiyatının yüksekliği, işçilik maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle halka inememiştir

I. Dünya Savaşı'nda Avrupa ülkeleri bisikleti askeri amaçla (ordu süratinin artırılması) kullanmışlardır.



Bisiklet Tipleri

Teker Çaplarına Göre

3 teker çapı şu anda çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Bunlar:
-622 mm 28¨ teker çapına sahip bisikletler yol bisikleti,
-559 mm 26¨ teker çapına sahip bisikletler dağ bisikleti ,
-406 mm 20¨ tekerlere sahip bisikletler BMX bisikletleri.
-Bunların dışında 27¨ çapındaki tekerlekler uzun yıllar boyunca yol bisikletlerinde kullanılmıştır.
-19¨ hacı bisikleti olabildikleri gibi, farklı 3 tekerlekli hatta 4 tekerlekli bisikletlerde ve yatay bisikletlerde sıklıkla kullanılırlar.



Kullanım Amaçlarına Göre

-asfaltta kullanıma yönelik yapılmış bisikletlere yol bisikleti denir.
-daha kalın lastiklerin kullanılmasına izin veren bisikletler araziye uygundurlar ve bunlara dağ bisikleti denir.
-uzun mesafelere binicisini ve binicinin eşyalarını taşımak olan bisikletlere tur bisikleti denir.
-asıl amacı akrobasi ve bazı özel yarışlar olan, sağlam yapılı ve 20¨ tekerlekli bisikletlere BMX bisikletleri
-iki sürücünün aynı anda binmesine müsaade eden bisikletlere tandem denir.
-sürücüsünün arkasına yaslanmasına hatta bazı durumlarda yatar pozisyonda durmasına müsaade eden bisikletlere yatay bisiklet denir. Yatay bisikletler Türkiye'de yaygın değildir.
-sadece tek bir tekeri olan bisikletler de vardır.


Bisiklet Donanımı

kadro :
Çatı da denir. Farklı maddelerden (karbon, çelik, titanyum gibi) yapılabilir. Sağlamlık açısından daha çok tercih edilen ve DownHill, Trial gibi alanlarda kullanılacak bisikletlerde çelik ve karbon kadrolar, DownHill veya Trial gibi alanlarda kullanılmayacak bisikletlerde daha çok alüminyum kadro tercih edilir. Alüminyum kadroların en büyük özelliklerinden birisi hafif olması ve darbeleri emmesidir.

gidon:
bisiklet ve motosikletlerde aracı gideceği yönü belirleyen, tekerleğe bağlı çubuk. fren, vites ve diğer fonksiyon düğme ve kollarını üzerinde barındırdığı da olur.

çatal :
Amortisörlü ya da düz olabilir, ön ve arkada bulunur,amortisörlüler yüksekten inerken yardımcı olur ama normal çatal ise yardımcı olmaz çünkü yaylanma bölümü yoktur, o yüzden en çok tercih edilen çatal amortisörlü olanıdır...

frenler :
Frenler ön ve arka olmak üzere kolla idare edilir, tel ya da bir yerden sıkar veya hidrolik disk olabilir.

tekerler :
Bisiklette tekerlek 2, 3 veya 4 tane bulunabilir.Önde bir, arkada iki tane de olabilir.

vites donanımı :
Bisiklette 6, 18 ve 21,24,27,30 vites seçenekleri olabilir. Sporcular yaygın olarak 30 vites seçeneğini kullanmaktadır. Vitesler eğime göre verimlik artışı sağlamak, bisikletin süratini arttırmak ve rampaları daha kolay çıkmak içindir, vites sistemi iki bölümden oluşur, ön vites ve ayna dişlileri ile ön vites ve arka vites dişlilerinden oluşur, bunları kontrol etmek için gidon çevresinde 2 vites kontrol kolu bulunur biri sağ kol arka vitesi digeri sol kol ise ön vites dişlilerini kontrol etmenizi sağlar, pedal devrinize göre ( 70-90 dk.devir) devir arttıkça vites düşürülür, devir düşdükçe vites büyütülür.

2080 adet Bisikletle ilgili fotograf  380 MB

.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts with thumbnails