Levni (17. yüzyıl sonları, Edirne- 1732, İstanbul),
asıl adı Abdülcelil Çelebi, Lale Devri'nin en tanınmış
minyatürcüsüdür, minyatür sanatına derinliği ve
perspektifi getirmiş, yapay, yaldızlı ve canlı renkler
yerine daha doğal renkler kullanmıştır.
Topkapı sarayı'ndaki nakkaşhanede tezhip öğrendi,
daha sonra da II. Mustafa zamanında sarayın
başnakkaşlığına getirildi. III. Ahmet döneminde de
bu görevini sürdürdü. Lale Devri'nin insanı olmasından
dolayı, minyatürlerinde daha çok eğlence sahnelerini işledi.
Şair Vehbi'nin, III. Ahmed'in şehzadelerinin 1720'deki
sünnet düğünün anlatan Surname'sini süsleyen
minyatürleri Levni'nin en ünlü eserleri arasındadır.
daha sonra da II. Mustafa zamanında sarayın
başnakkaşlığına getirildi. III. Ahmet döneminde de
bu görevini sürdürdü. Lale Devri'nin insanı olmasından
dolayı, minyatürlerinde daha çok eğlence sahnelerini işledi.
Şair Vehbi'nin, III. Ahmed'in şehzadelerinin 1720'deki
sünnet düğünün anlatan Surname'sini süsleyen
minyatürleri Levni'nin en ünlü eserleri arasındadır.
perspektif, resmettiği insanların kişisel özelliklerini
yansıtmaya verdiği önem, resimdeki renk ve
kompozisyon uyumu osmanlı minyatür sanatı
için oldukça önemli yeniliklerdi.
Levni'yi anlatan bir kitap :
yansıtmaya verdiği önem, resimdeki renk ve
kompozisyon uyumu osmanlı minyatür sanatı
için oldukça önemli yeniliklerdi.
Levni'yi anlatan bir kitap :
Gül İrepoğlu, 'Gölgemi Bıraktım Lale Bahçelerinde' adlı romanında sanat tarihi profesörü olmanın tüm avantajlarını kullanarak Osmanlı İmparatorluğu’nun önemli bir devrinin canlı ve renkli bir tablosunu koyuyor ortaya, uzmanlığına dayanarak, şair ve nakkaş Levnî’nin,
padişah III. Ahmed’in ve daha birçok siyasî ve sanatçı kişiliğin canlı birer portresini çiziyor, tarihin sayfalarını aralıyor, tarihî belgelere dayandırıyor anlattıklarını. ama roman tadından ve keyfinden asla vazgeçmiyor. Lale Devri ve Osmanlı İmparatorluğu hakkında birçok yeni bilgi edinebileceğiniz, aynı zamanda da güçlü bir hayal gücünün çekimine kapılabileceğiniz bir tarihî roman 'Gölgemi Bıraktım Lale Bahçelerinde'.
padişah III. Ahmed’in ve daha birçok siyasî ve sanatçı kişiliğin canlı birer portresini çiziyor, tarihin sayfalarını aralıyor, tarihî belgelere dayandırıyor anlattıklarını. ama roman tadından ve keyfinden asla vazgeçmiyor. Lale Devri ve Osmanlı İmparatorluğu hakkında birçok yeni bilgi edinebileceğiniz, aynı zamanda da güçlü bir hayal gücünün çekimine kapılabileceğiniz bir tarihî roman 'Gölgemi Bıraktım Lale Bahçelerinde'.
Bu romandaki insanı anlatan bazı öyküler kendi sınırları içinde kalmış, bazıları ise tarihin akışını değiştirmiş.romanın temel kahramanları ve ölüm tarihleri gerçektir, ancak olayların birbirine bağlanışı kurgulanmıştır. Buna gerçekleri hayallerle genişleten ve zenginleştiren bir canlandırma da denebilir, okuyucunun zihninde "acaba?" sorusu daima cevapsız kalacak ve hayaller de hiç bitmemek üzere sürecektir. Lale Devri tıpkı bir masal gibidir, ama alışıldığı gibi mutlu sonla bitmeyen bir masal, zaten romanda da uzunca bir masal anlatılır, her masal gibi biraz gerçek payı, biraz kıssadan hisse, bolca hayal olan... Lale bahçelerinde kalan gölgenin
biçimi ise okuyucunun hayaline bırakılır.
Doğan Kitapçılık İstanbul 2004- 338 sayfa
Surname ve minyaturler ile ilgili 150 den fazla resmi buradan indirebilirsiniz. Günümüzdeki yansımasını ise bu blogda bulabilirsiniz:
Şu anda Gül İrepoğlu'nun "Gölgemi Bıraktım LaleBahçelerinde" kitabını okumaktayım.Kitaptaki betimlemeler o denli canlı ki Levni'nin minyatürlerini görme ihtiyacı hissettim ve sitenizi ziyaret ettim.
YanıtlaSilŞebsefa'ya gerçekmiş gibi baktım.
Sayın Gül İrepoğlu kitabınız bana çok şey kattı teşekkür ederim.
Koyu ve canlı renklerle bir anlatım ifadesinin oluşturulması,Tarihi olayların anlatılması,mekan kurgusunun oluşturulması İslam minyatürlerinden beri takip edilen bir özelliktir.Klasik dönem Osmanlı minyatürlerinde de bu özellikler devam ettirilmiş yanı sıra klasik özellikleri taşıyan bir gerçekçilik ve objektif bakış açısı minyatürlerde görülmeye başlanmıştır.(Süleymanname,Hünername)Bu dönem minyatürlerinde konular ;Tarihi olaylar,Padişah huzuruna kabüller,Av,Eğlence,Savaş ve Zaferlerdir.Bu özellikler metinde anlatılanların minyatürle uyumlu olmasıylada açıklanabilir.Levni(Abdulcelil Çelebi)minyatürlerinde ise işlenen konular;Dönemin neşeli hayatı,eğlenceler,Sazendeler,Nakkaşlar ve çiçeklerdir.Levni kendinden önceki minyatür üslubunu bildiği gibi dönemin Avrupa resim tarzınada yaklaşan daha realist bir yol izlemiştir.Minyatürlerinde harekete yer vermiş,önceki dönem minyatür üslublarından farklı olarak zıt renklerin yerine yumuşak renkleri tercih etmiş,minyatürün bütününede uygulamıştır.Minyatürlerinde doğal bir renk zevki hakim olmuş,zıt tonları dahi ahenk içerisinde kullanmış,altın yaldız kullanımını bırakmıştır.Minyatürlerinde Klasik düzen anlayışının değiştiği;Kalabalık grupların yer aldığı minyatürlerde alışılmış minyatür perspektifine karşılık bir derinlik eğiliminin bulunduğu görülür.Portrelerinde yüzlerde duygular yansıtılmış,vücut hareketlerine doğal bir kıvraklık kazandırmış ve dikkati belirli bir noktaya toplamak yerine bütüne yaymıştır. SANAT TARİHÇİ Fatih Ökmen
YanıtlaSilBu ressamdan bir resmim var
YanıtlaSilSeninle iletişim kurmak istiyorum